Zonnebrand

ZonnebrandWat is zonnebrand?

Zonnebrand ontstaat als uw huid te lang blootgesteld wordt aan de zon. Het verschilt per persoon hoeveel zon de huid kan verdragen. Mensen die vaker in contact komen met zonlicht kunnen soms langer in de zon blijven, zonder te verbranden.

Hoewel de huid zich meestal snel herstelt, is zonnebrand pijnlijk. Het is ook schadelijk voor uw huid en zorgt dat de huid sneller verouderd. Daarnaast vergroot het de kans op huidkanker.

De oorzaak van zonnebrand

De huid heeft een natuurlijk beschermingsmechanisme tegen de zon. Als onze huid in aanraking komt met zonlicht, dan wordt er extra pigment aangemaakt in onze huid. Dat is de bruine tint die na verloop van tijd op onze huid verschijnt. Dit beschermt ons tegen zonnestralen. Ook wordt de buitenste laag van de huid wordt door zonlicht dikker.

Toch is ons lichaam niet in staat om de huid volledig tegen de zon te beschermen. Als de huid te lang of te veel in aanraking komt met zonlicht, zal het verbranden. Het is dus belangrijk om blootstelling aan zonlicht rustig op te bouwen. Zo kan de huid zichzelf langzaam beschermen tegen de zon. Daarnaast is het van belang dat u de huid nooit te lang aan zonlicht blootstelt en deze altijd goed insmeert met een zonnebrandcrème.

Symptomen van zonnebrand

Bij zonnebrand kunt u de volgende klachten ervaren:

• rode en pijnlijke huid;
  • bij ernstige verbranding ontstaan er blaren en is de huid gezwollen;
  • daarnaast kunt u dan last krijgen van koude rillingen, koorts, misselijkheid, overgeven, hoofdpijn en hartkloppingen.

Hoe kunt u zonnebrand voorkomen?

• gebruik altijd een zonnebrandcrème (voor kinderen een waterbestendige zonnebrandcrème);
  • bouw blootstelling aan de zon altijd langzaam op (een bezoek aan de zonnebank helpt niet bij het opbouwen van bescherming tegen natuurlijk zonlicht);
  • ga niet op het warmst van de dag zonnen;
  • stel baby’s niet bloot aan direct zonlicht.

Neem bij verbranding van de huid de volgende maatregelen:

• ga uit de zon;
  • stel uw huid een aantal dagen niet bloot aan direct zonlicht;
  • als u pijn heeft kunt u de natte doeken op de huid leggen of een pijnstiller slikken;
  • als er blaren ontstaan, zorg er dan voor dat deze niet stuk gaan.

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

Neem direct contact op met uw huisarts als er veel blaren ontstaan of als de huid gezwollen is. Ook als u last krijgt van hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, koude rillingen, koorts of hartkloppingen moet u direct contact opnemen met uw huisarts.