Helaas kan het voorkomen dat u een klacht heeft over uw huisarts of een van de medewerkers van de praktijk. Bijvoorbeeld omdat u niet de zorg krijgt die u verwacht. Of omdat de huisarts u niet wilt doorverwijzen of een verkeerde diagnose heeft gesteld. Als u klachten heeft is het belangrijk om deze kenbaar te maken.
Wat u kunt doen
Het kan zijn dat de huisarts gegronde redenen heeft om een bepaalde beslissing te nemen. Als u denkt dat de huisarts onzorgvuldig is geweest of een fout heeft gemaakt, bespreek dit dan altijd eerst met hem zelf. Ook als u een klacht over een van de medewerkers van de praktijk heeft.
Klachten bespreken
Veel mensen vinden het bespreken van een klacht over een arts of medewerker moeilijk. U kunt altijd iemand meenemen naar het gesprek. Houdt ook in gedachte dat artsen in het algemeen open staan voor klachten. Als zij weten wat er niet goed gaat in de praktijk, dan kunnen zij verbeteringen doorvoeren. Schroom dus niet om uw zorgen bespreekbaar te maken.
Klachtencommissie van uw huisartsenpraktijk
Komt u er niet uit met uw huisarts, dan zijn er nog een aantal andere mogelijkheden. Waaronder de klachtencommissie van de huisartsenpraktijk. Meer informatie daarover kunt u via de doktersassistente verkrijgen. Sommige praktijken hebben ook een folder samengesteld met informatie over de klachtenregeling binnen de praktijk.
Zorgbelang Nederland
Meer informatie over klachtencommissies en bemiddeling kunt u vinden op de website van Zorgbelang Nederland. Deze organisatie zet zich zowel op landelijk als op regionaal in voor de belangen van iedereen die zorg nodig heeft.